Första seglingen

Henric å jag tog upp Salvo till Saltis på fredagskvällen, började vindstilla med strålande solsken för att övergå i kuling och regn.

Nattparkering i Saltis

Matte klev på i saltis på lördagmorgonen och vi plockad upp Richard, Erik och Magnus i Nacka strand.

Henric styr ut ur skurusundet

Knallade för motor mot lidingö bron och hissade seglen för första gången i år. Storen fick vi ta ner en gång och justera en latta, 3:an fick vi ta ner 3 gånger och sätta i lattor och sedan byta lattor.
Hyfsat taggade när starten gick och vi var på linjen inom 5 sekunder, men fick falla mot en X332:a som kom in för babord och svängde runt startfartyget. Protestflaggan låg nerpackad någonstans så det var inte att tänka på. Låg över dom och kunde inte slå in och sätta spinnaker som vi tänkt utan fick gå för 3:an alldeles för länge.
När vi väl kom i läge att hissa spinnakern hade vi fegat och tagit den minsta och den gav inte så mycket sjuts som vi önskat utan vi blev ifrånåkta av flera båtar i vår klass. När vi kom ner mot Ängsholmen byttes spinnakern mot 1:ans genua och vi tog tillbaks några placeringar men tappade lite höjd när vi närmade oss Älvviksgrundet och fick slå några gånger för mycket innan vi var ute på Askrikefjärden som var ett sträckben med varierande vindar där vi ibland hittade hål och stod stilla och ibalnd hittade ordentligt med vind.
När det vände söder över vid Sticklinge blåste det kraftigt i byarna så det blev lilla spinnakern igen och naturligtvis försvann all vind inne på lilla värtan.
Vi passerade mållinjen alldeles före Ulf Brändström med en Pacer 27 Sport som har samma SRS tal som oss så vi visste att vi hade slagit en. Joakim med den andra 34.7 hade vi tappat kollen på efter Ängsholmen så vi visste inte om han var före eller efter.
Med facit i hand så kom vi i totalen på 116 plats av 228 och i vår startgrupp på 18 av 33.

Parkerade i Saltsjö-Duvnäs

När vi skulle starta motorn och vända hemmåt ville inte startmotorn vara med. Så det blev till att segla till gästhamnen i Duvnäsviken där hon ligger i väntan på att Hallsten Marinservice ska få tid att kolla på henne.

Sista biten blev vi bogserade av en otroligt snäll expresseglare, STORT tack!

Det här inlägget postades i Segling och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Första seglingen

1. Jocke skriver:

Jorå ni slog oss…grattis!! Vi fegade oxå 2 ggr med fel gennaker…
    Planerade starten för dåligt och vi blev låsta ihop med andra båtar och var tvugna att länsa ett bra tag = inte snabbt med gennaker. Hyfsad fart på kryss/sträckbogarna men tyckte att jag hade lite dålig höjd. Vi tog inget i ”infuckern” (inhalet till genuaskotet) gjorde ni det?
    Ja kul att vara med men mkt kvar att lära sig, jag överkompenerar hela tiden i styrningen men såsmåningom så får man väl in känslan. Hoppas ni får ordning på motorn.
    Kul att ses, vi siktar på att vara med på Roslagens Searace nästa gång. Ses vi då?

///Jocke
    070-793 11 39

• nyppon skriver:

Tack!
      Vi använde inte infuckern något, men hade behövt mer höjt på kryssen. Våran G1:a är ordentligt bukig och det känns som infuckern bara bukar till den.
      Roslagen Searace ligger lite fel för oss, 5-6 timmars tillfart och 2 dar hem. Så nästa blir Ornö, men det ser ut att bara bli brorsan och jag.

2. Jocke skriver:

Fick mitt mätbrev idag och jag prickade ert mätal: 1.26!
    Skall köra Vår-racet som arrangeras av min hemmaklubb Trälhavetsbåtklubb på lördag och försöka få till lite bättre trim än på Lidingö Runt.
    Lycka till på Ornö Runt
    ///Jocke

• nyppon skriver:

Grattis!
      Nu är det ett försök att få tid i båten och segla med hela besättningen innan Gotland Runt, men Ornö ser ut att bli shorthanded, sen har vi klubbseglingar på söndagar som är rätt kul träning.
      Såg att du har mer segel än oss och större area men ändå fick vårt SRS, så det ser ut att finnas lite att spela på…